Welkom

Dit weblog dient sporadisch als uitlaatklep van mijn denken (daarnaast als aansporing om schrijfsels te voltooien)
en is daarmee een verzameling van uitgewerkte gedachten over het leven, over mensen, ontmoetingen, ideeën,
oude waarheden, filosofieën, mysteries, mijmeringen, God en alles wat voor mij de moeite waard is om over te denken,
te praten en te schrijven.

Janneke de Bruin
(januari 2010
)

vrijdag 28 december 2012

Rome I


Na een warme en enerverende dag, bestaande uit een boeiend bezoek aan de Catacombe van Callisto, zwetend zoeken naar de fietsverhuur en uiteindelijk ook een fijn fietstochtje over de oververhitte Via Appia, plof ik neer op de koele marmeren vloer van de San Giovanni in Laterano (Basilica). Met één van de enorme pilaren als steuntje in de rug, een goedgevulde fles water, boek, bloknoot en pen, lijkt dit een prima plek om een uurtje van mijn vakantie in te vullen. Dus zitten maar en rondkijken, observeren, bestuderen, denken, schrijven; het kan allemaal daar op die prachtige vloer in de magistrale kerk. Je begrijpt, ik heb het er dus ook eens goed van genomen. En ja, als je de tijd hebt dan vallen ze op: die enkele aangename details van levende mensen die samen een stenen bouwsel aan het ademen krijgen. De San Giovanni ademt deze dinsdagmiddag in juli namelijk niet alleen stof en ouderdom uit, maar ook vreugde, verveling, devotie, enthousiasme, verdriet, plicht, vrijheid, kortom: veelkleurig leven. En ik? Ik geniet het voorrecht mij mee te laten nemen in die aangename stroom van leven.

Op de achtergrond is daar het geluid van geschuifel van tientallen voeten die langs de talloze beelden en altaren zich voortbewegen, de echo van het geroezemoes van toeristen die moeite lijken te hebben met het gewenste zwijgen in heiligdommen, de soms plotseling boven alles uitschietende kreet van een kind, de zichtbaar vervelende kletspraatjes van gidsen die voor een groep sloffende mensen uit zich een weg door het gebouw banen, het kraken van de kerkbank waarop een bewaker zich duidelijk zit te vervelen, het onschuldig piepen van de scharnieren van het deurtje van één van de vele biechthokjes, het bonken van de rijzige deuren naar het voorportaal (die bij tijden onzorgvuldig gesloten worden) en dan plotseling een mengeling van sprankelend Italiaans en antiek Latijn, gevolgd door devoot gezang; een mis in één van de kapelletjes van de kerk. Ik geniet.

En niet alleen al het hoorbare, maar ook al het zichtbare adem ik met genoegen in. Een goedlachse oma, die met haar neus gedrukt tegen een pilaar een gesprek voert met haar kleinzoon – die met zijn oor tegen een andere pilaar aangedrukt staat – en hem aan het schaterlachen maakt, de bewakers die futloos het voorbij wandelend toerisme bestuderen en spaarzaam wat woorden spreken, een rondje door het middenschip van de kerk drentelen of voor de zoveelste maal van post wisselen, een magere non die glimlachend een andere non groet en na een kort verblijf in één van de biechthokjes weer blijmoedig de kerk verlaat, een lange jongeman die zeker drie kwartier geknield voor een altaar zit, een vriendelijke donkere vrouw die voorbij schommelt met haar hagelwitte shirt waar de letters 'I love Roma' vanaf lijken te spatten, een groepje studenten dat behangen met grote camera's voorbij wandelt en werkelijk alles tracht te bekijken, een onzekere zakenman op leeftijd die minstens 4 keer aarzelend langs het biechthokje recht tegenover mij schuifelt, voordat hij binnenstapt, een 'eerwaarde' die na een lange zit tevreden ogend zijn post afsluit, en dan ineens de binnenkant van mijn oogleden; ik begin te knikkebollen. Mijn eerste dagje toeristisch Rome was blijkbaar vermoeiend. Maar desalniettemin (wat een prachtig woord is dat toch) naar verwachting sprankelend, ontdekkend én veelbelovend.


aug/sept 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten