Welkom

Dit weblog dient sporadisch als uitlaatklep van mijn denken (daarnaast als aansporing om schrijfsels te voltooien)
en is daarmee een verzameling van uitgewerkte gedachten over het leven, over mensen, ontmoetingen, ideeën,
oude waarheden, filosofieën, mysteries, mijmeringen, God en alles wat voor mij de moeite waard is om over te denken,
te praten en te schrijven.

Janneke de Bruin
(januari 2010
)

vrijdag 28 december 2012

September: start studiejaar


De tjokvolle trein lachte me allesbehalve uitnodigend toe toen ik, enigszins nat van de regen, op een buitengewoon onchristelijk tijdstip (tien voor acht is erg vroeg na lange tijd vakantie) aan het Sliedrechtse spoor stond te wachten. Maar ach, ik moest wel, dus stapte braaf en welgezind de trein in. Ik had tenslotte al dágen rondgebazuind dat het tijd werd om de hersenen weer op actief te zetten en vrolijk en vlijtig met de studie der studies verder te gaan.

Veilig en wel belandde ik op Dordrecht Centraal en na een paar minuten bibberen op het perron, wat mij weer deed beseffen dat na de zomer de herfst standaard volgt, stapte vervolgens in de oude vertrouwde intercity richting Leiden. Van duwen en plekjes net voor iemands neus inpikken hebben de Nederlanders geen weet (toch?), dus ik had al snel een plekje gevonden naast een slaperige jongeman.Soort zoekt soort, daarom zakte ik al snel ook lekker onderuit bij het horen van de liefelijke tonen van Tangarine.

Intens genieten of stiekempjes sluimeren (slapen lukt me dan net weer niet) is vrij onmogelijk in een trein, want weldra stond meneer conducteur voor mijn frisse, fruitige neus. Terwijl ik 'de vrucht' van het beste betalingssysteem ever opzocht, herinnerde ik mij ineens de start van vorig schooljaar. En weg was het relaxte gevoel. De oorstrelende muziek bereikte mijn hersenen niet meer en alle systemen in mijn hoofd waren actief bezig met de herinnering aan de eerste collegedag van 2010/2011. Enigszins benauwd gaf ik mijn chipkaart aan de conducteur. Ik wachtte af. Had het bureaucratische monster mij weer onterecht uitgeschreven en zou ik weer voor een frauderend reiziger die van het studentenleven – inclusief gratis reizen – geen afstand kon nemen, worden aangezien? Ik probeerde me al voor te bereiden op een pittige discussie. En dat op deze vroege morgen, in een overvolle coupé met vrij veel chagrijnige zakenlieden die liever eersteklas - maar dan wel voor de prijs van tweedeklas - hadden gereisd. Ai, geen aangenaam vooruitzicht.

Maar nee, na een paar tellen later kon ik opgelucht ademhalen. Jippie, ik kreeg de chipkaart zonder aanmerkingen terug. Blijkbaar was mijn inschrijving bij het onderwijssysteem dit maal op rolletjes gelopen en stond er zelfs gewoon een studentenproduct op mijn kaart. Hoe bestaat het! Een betere start van dit studiejaar had ik uiteraard niet durven wensen. ;-)


(september 2011)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten